Thursday, 16 February 2012

ေကာက္သင္းေကာက္ . . .

ဒီရက္ပတ္ထဲမွာ 
အလုပ္မ်ားရတဲ့ၾကားမွာမွ ဦးဟန္ၾကည္ရဲ႕ ကဗ်ာအာရုံေတြ ထူးထူးဆန္းဆန္းပဲ ႏိုးၾကားေနျပန္ပါတယ္။ ကဗ်ာေရးဖို႔ အၾကည္ဓာတ္ခမ္းေနခဲ့တာ ေလးငါးေျခာက္လေလာက္ၾကာခဲ့ၿပီးမွ အလည္ျပန္လာတဲ့ ကဗ်ာ၀ိညာဥ္က ႏုိးမယ့္ႏိုးထေတာ့လည္း ကြန္မန္႔ေပးတာေတာင္ ကဗ်ာေတြထြက္ေနတဲ့ အထိပါ။ ဘယ္အခ်ိန္အထိ ကဗ်ာအၾကည္ဓာတ္ေတြ စိမ့္ထြက္ေနမယ္ဆိုတာ မခန္႔မွန္းႏိုင္တာေၾကာင့္ အာရုံ၀င္စားတုန္းမွာ ကဗ်ာေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေကာက္သင္းေကာက္ထားမိပါတယ္။

ဒီကဗ်ာကို ေလးခ်ဳိး ပံုစံနဲ႔ ေရးထားတာပါ။

 ေလးခ်ဳိးရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို “ တက္သံေခၚ ပကတိသံျဖင့္ ခ်ရေသာ အခ်ုဳိးႏွစ္ခုႏွင့္ ေအာက္ျမစ္သံ ၀ိသဇၹနီသံတို႔ျဖင့္ ခ်ရေသာ အခ်ဳိးႏွစ္ခု ေပါင္းအခ်ုဳိးေလးခုပါ၀င္ေသာ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစား ” လို႔ ဖြင့္ထားပါတယ္။

ေလးခ်ဳိးကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ရဲ႕ စာတစ္ေၾကာင္း၊ ပါဒတစ္ခုနဲ႔ ေနာက္ပါဒ တစ္ခုၾကားမွာ ကာရန္နဲ႔ ခ်ိတ္ရပါတယ္။ အဲဒီကာရန္ကိုေတာ့ ပိုဒ္တြင္းကာရန္လို႔ေခၚပါတယ္။ အခုေရးထားတဲ့ကဗ်ာမွာ ပထမပါဒ အဆံုးျဖစ္တဲ့ “ က ” နဲ႔ ဒုတိယပါဒမွာ သံုးထားတဲ့ “ ျပ ” ကို ပိုဒ္တြင္းကာရန္ ယူထားပါတယ္။ စာလံုးတိုင္း နေဘထပ္ျပန္ယူတဲ့ မန္က်ည္းရြက္သတ္ နေဘကိုလည္း သံုးလို႔ရပါေသးတယ္။ မန္က်ည္းရြက္သတ္နေဘကိုေတာ့ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းေရးတဲ့ မဟာေလးခ်ဳိးႀကီးေတြမွာ အမ်ားဆံုးေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ “ အညာမဂၤလာေဆာင္ ” ေလးခ်ဳိးႀကီးမွာ
“ က်ဳပ္တို႔အညာမွာ မဂၤလာတစ္မ်ဳိးေပပ
အဟုတ္ဗ်ုဳိ႕ဓမၼတာ အစဥ္အလာမညႈိးခဲ့ပါဘု ”
-ဆိုတာ မန္က်ည္းရြက္သတ္ပါ။

အခ်ဳိးေလးခ်ဳိးမွာ ပထမအခ်ဳိး(စာပိုဒ္)နဲ႔ ဒုတိယအခ်ဳိး၊ တတိယအခ်ဳိးနဲ႔ ေနာက္ဆံုးအခ်ဳိးမွာ ႏွစ္တြဲစီ အဆံုးသတ္အခ်ဳိးကာရန္ ညီေအာင္ ယူရပါတယ္။ ပထမအခ်ဳိးကာရန္ “ လြယ္ ” ဒုတိယ အခ်ဳိးကာရန္ “ တယ္ ”၊ တတိယအခ်ဳိးကာရန္ “ ရဲ႕ ” ေနာက္ဆံုးအခ်ဳိးကာရန္ “ ခဲ့ ” ဆိုတာေတြ အတြဲလိုက္ ညီေအာင္ယူထားတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။

ဒုတိယအခ်ဳိးနဲ႔ တတိယအခ်ဳိးကို ခြာေထာက္ကာရန္ယူရပါတယ္။ အဲဒီလိုမယူမိရင္ ေနာက္ဆံုးအခ်ဳိးႏွစ္ခ်ဳိးက သီးသန္႔ျဖစ္သြားၿပီး ကဗ်ာပံုစံ ပ်က္သြားပါတယ္။ ေလးခ်ဳိးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ေဒြးခ်ဳိးႏွစ္ပုဒ္ဆင့္ ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဦးဟန္ၾကည္ေရးထားတဲ့ ကဗ်ာမွာ ပထမ အခ်ဳိးကာရန္က “ လြယ္ ” ျဖစ္ၿပီး ဒုတိယ အခ်ဳိးကာရန္က “ တယ္ ” ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ “ အယ္ ” ကာရန္ကို တတိယအခ်ဳိးရဲ႕ ပထမပါဒ(စာေၾကာင္း)မွာ ျပန္ထည့္ၿပီး “ ဖယ္ ”ဆိုတဲ့ စာလံုးကို သံုးထားတာ ခြာေထာက္ကာရန္လို႔ ေခၚပါတယ္။

ကဗ်ာဆိုတာ ဘာသာစကားရဲ႕ အညြန္႔အဖူးျဖစ္တာမို႔ စာေပကို ျမတ္ႏိုးသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကဗ်ာေတြကိုလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ေလ့လာသင့္လွပါတယ္။ ကဗ်ာခ်စ္သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔လည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကို ခံစားသလို ေရွးရိုးဖြဲ႕ထံုးေတြကိုလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ နားလည္ထားရင္ ကဗ်ာရဲ႕ ႏုညံ့သိမ္ေမြ႕တဲ့ ရသနဲ႔ အလွအပကို ျပည့္ျပည့္၀၀ ခံစားႏုိင္ၿပီး ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးတဲ့အခါမွာ အရည္အေသြးပိုျပည့္လာပါလိမ့္မယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေရးျဖစ္တိုင္းမွာ ေရးထားတဲ့ကဗ်ာဖြဲ႕ထံုးကို အထိုက္အေလ်ာက္ရွင္းျပဖို႔ စိတ္ကူးမိပါတယ္။ ငါသိ၊ ငါတတ္ဆိုတဲ့ စိတ္မ်ဳိးေမြးၿပီး ဆရာလုပ္ခ်င္စိတ္နဲ႔မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕ထံုးကို စိတ္၀င္စားရင္ ေလ့လာႏိုင္ေအာင္ဆိုတဲ့ ဆႏၵနဲ႔ပါ။ ကဗ်ာရဲ႕ ဆိုလိုရင္းကိုေတာ့ ခံစားမႈ အႏုအရင့္အေလ်ာက္ ကိုယ္တိုင္ခံစားၾကဖို႔ ဒီအတိုင္းပဲ ထားလိုက္ပါတယ္…

“ ႏြယ္ ”

ေလာက
ေျပာျပေတာ့ တယ္မလြယ္…။

သံေယာဇဥ္ သည္တရားရယ္ေၾကာင့္
ခါးခ်ိလွတယ္…။

တိမ္းေရွာင္ဖယ္
အေဆြးနယ္ တစ္ကိုယ္ခ်ဥ္းပါလို႔
ငိုရင္းသာ ဖာသာေနခ်င္ရဲ႕…။

ၿငိတြယ္လာ သည္ေႏွာင္ႀကဳိးေတြေၾကာင့္
သည္ကိုယ္မွာ ဒဏ္ရာဆိုးပါရဲ႕
သံသရာ ဖန္ခါခါနစ္ခ်င္ဘု
ျမန္မၾကာလြတ္ႏိုင္ေၾကာင္းကိုကြယ္
ေတာင္းဆုပန္ခဲ့…။    

ဟန္ၾကည္
၇.၂.၂၀၁၂ ( အဂၤါေန႔ )

16 comments:

Angelhlaing(May everybody be happy and healthy! said...

ၿမန္မာ ကဗ်ာစစ္စစ္ရဲ႕ ကာရံေတြကို နွစ္သက္ေပမယ့္ စမ္းေရးၾကည့္တိုင္း တလြဲၾကီးမို႕... ကိုယ္တိုင္ အၿဖစ္မရွိတာ..သိလိုက္ရတယ္ :) ခံစားအားေပးသြားတယ္အကို ..

ေမာင္မ်ိဳး said...

ဆရာ ကဗ်ာေတြ ရြတ္ျပတုန္းက က်ေနာ္က ကဗ်ာဆို သိပ္မသိဘူးဗ်လို႕ေျပာမိတာေလး သတိရတယ္ း))

က်ေနာ္သာ ေလးခ်ိဳးစပ္လိုက္လို႕ကေတာ့လား စာလံုးေပါင္းကမွား နေဘက မထိနဲ႔ေတာ့ဖတ္ေကာင္းမယ့္ျဖစ္ျခင္း း)) ဒါနဲ႔ စာလံုးေပါင္းသတ္ပံုက်မ္းေတြ႕ရင္ ၀ယ္ထားေပးအံုးေနာ္ က်ေနာ္ စာလံုးေပါင္းေတြ သတိထားျပင္ရေအာင္ ဟဟား

Aung Htut said...

ေက်းဇူးပါ ခင္ဗ်ာ... ဆရာဟန္ရွင္းျပတဲ့ လးခ်ိဳး၊ ေဒြးခ်ိဳးနဲ႕ ကာရံ အေၾကာင္း မွတ္သားသြားပါတယ္ ခင္ဗ်ာ.... ႏြယ္ ကေတာ့ ေကာင္းတယ္... တစ္ခ်ိန္လံုးကို ႏြယ္ေနတာပဲ :)

ျမစ္က်ဳိးအင္း said...

ကဗ်ာဖြဲ႔ထံုးေလး ၾကိဳရွင္းျပတာ ေကာင္းတယ္ဆရာဟန္။
ဖတ္ေနရင္းနဲ႔ ေရးဟန္ကို ျပန္တိုက္ျပီး အရသာ ပိုေတြ႔ရသလို ဒီလိုေရးဖြဲ႔ရပါလားဆိုျပီးလည္း သုတ တိုးရတယ္။

ျမစ္က်ဳိးအင္း said...

ဒါထက္ ဒီည မန္ယူရဲ႕ ယူရိုလိဂ္ အရသာေလး ျမည္းစမ္းဖို႔ မေမ့နဲ႔အံုးေနာ္။ တခါတေလ ေအာက္ဆင္း ကန္ရတုန္းေလး :)

jasmine(ေတာင္ၾကီး) said...

ဒီေႏွာင္ၾကိဳးေတြေၾကာင္႔အခ်စ္ေတြတုိးျပီးရင္းတုိးလုိ႔
ရင္ဘတ္ထဲမွာဒဏ္ရာဆုိးေတြနဲ႔ျပည္႔ခဲ႔ရျပီဆုိျပီးကြ်န္မ
ေရးခဲ႔ဖူးတယ္ဆရာေရ--------ၾကာခဲ႔ပါျပီ
ဆရာကဗ်ာလုိအႏွစ္သာရမရွိဘူး....
ဆရာကဗ်ာက တစ္ကယ္႔အႏွစ္ပဲ
ခင္ခင္မင္မင္ jasmine

ကိုရင္ said...

အဲ့ဒီလို သိတဲ့လူေတြ ရွားကုန္ပီ..
ေခတ္ရဲ့ အလိုအတိုင္း ေနမွာပါ ဆရာေရ.. :)

san htun said...

ရွင္းၿပေပးတာ ေက်းဇူး ဆရာဟန္ေရ..

ေန၀သန္ said...

း).. ေလးခ်ဳိးကဗ်ာအဓိပၸါယ္ကိုၾကည့္ရင္း ကိုးတန္းတုန္းက စိတ္ၾကိဳက္ျမန္မာစာ အစမ္း ၂ ပတ္တာကာလကို သတိရသြားတယ္... ကဗ်ာဥာဏ္ထြက္တဲ့သူမ်ားက်ေတာ့ ထြက္တယ္.... ေန၀သန္တို႕မွာေတာ့ ျဖစ္ညွစ္ရင္ေတာင္ မထြက္.. :P..

ခင္မင္လ်က္
ေန၀သန္

ဟန္ၾကည္ said...

အဲဒီလိုလည္း မဟုတ္ေသးပါဘူး ဂ်က္ရယ္...
ကဗ်ာဆိုတာ ဖြဲ႕ထံုးမတူတာပဲ ရွိပါလိမ့္မယ္...တစ္ခုခုကို ေပးခ်င္တဲ့ ေစတနာနဲ႔ ရသကေတာ့ အတူတူပဲမို႔ ကဗ်ာတိုင္းမွာ သူ႕အႏွစ္သာရနဲ႔သူ ျပည့္ေနတာပါပဲ...

ေရွးရိုးကဗ်ာက တစ္မ်ဳိးလွသလို ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကလည္း တစ္ဘာသာ လွတာပါပဲ...လွယဥ္ေက်းမယ္နဲ႔ ေမာ္ဒယ္ဂဲလ္လိုေပါ့ေလ း)

မဒမ္ကိုး said...

ကဗ်ာေတြကိုေလ႕လာဦးမွဘဲ ၀ါသနာမပါတာလဲပါတယ္ ဖတ္ယံုခံစားယံုေလာက္ပဲရယ္
ဆရာရွင္းျပေတာ႕လဲဟုတ္သားေနာ္

ေမာင္ဘႀကိဳင္(ခ်ဥ္ေပါင္ၿခံ) said...

ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္ေရးထားတာဖတ္ဖူးတယ္

ကဗ်ာမွာ ႀကိဳးလုိ႔ေရးလုိက္တာနဲ႔ ကဗ်ာဖတ္သူက ေျမြကုိ ဆုိလိုေၾကာင္းနားလည္ရမယ္တဲ႔

ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕အတိမ္နက္ကုိ ေလ႔လာမဆုံးသလို ခက္ခဲလြန္းတယ္ ျမန္မာကဗ်ာေတြေရးခ်င္တယ္ ဒါေပမယ္႔ ၾဆာရယ္ အေျခခံမပိုင္ေတာ႔ မလြယ္ဖူး
အားက်ဆုံးကေတာ႔ မန္လည္ပ်ဳိ႕ေတြေပါ႔ၾဆာ ေရ

သတုိး said...

ႏြယ္ဆုိမွေတာ့
ရုန္းရင္းၿငိတြယ္
တလည္လည္ပါပဲ ဆရာရယ္။ း)
ခင္မင္ေသာ...သတုိး

ေႏြးေတးရွင္(မင္းဧရာ) said...

ဆရာ...
ျဖစ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ မ်ားမ်ားရွင္ျပေပးေစခ်င္တယ္ဗ်ာ။

ေရးသာေရးေနရတယ္ လာဖတ္တဲ့သူေတြကိုလည္း အားနာလွျပီ ကိုယ့္ကိုကိုယ္လည္း ရွက္လွပါျပီ။

ဘာဆိုဘာမွ နားမလည္ပါဘဲ ကိုယ့္ရင္ထဲေရာက္လာရင္ ေရးခ်င္မိတဲ့ အဲဒီစိတ္ေၾကာင့္ ခက္ရတာေပါ့ ဆရာ...။
အဲဒါေၾကာင့္မ်ားမ်ားေရးျပီး မ်ားမ်ားရွင္းျပေပးေစခ်င္ပါတယ္ ဆရာ။

ဟန္ၾကည္ said...

မင္းဧရာေရ...

စိတ္ပ်က္စကား အေျပာမေစာစမ္းပါနဲ႔ဦးလား...မင္းဧရာ ေရးထားတဲ့ကဗ်ာေတြ ေကာင္းလြန္းလို႔ တစ္ခ်ဳိ႕ကဗ်ာမ်ားဆိုရင္ ေကာ္ပီေတာင္ ကူးထားမိေသးတာပဲ...

ကဗ်ာေကာင္းကင္ဆိုတာ လြတ္လပ္က်ယ္ေျပာတဲ့ နယ္ပယ္ပါ...အႏုပညာဆုိတာကလည္း ကိုယ္ယံုၾကည္သလို၊ ကိုယ္ခံစားရသလို စိတ္ႀကဳိက္တင္ျပခြင့္ရွိတာပါပဲ...မင္းဧရာ ႀကဳိက္သလို ေရးႏိုင္၊ ဖြဲ႕ႏိုင္ပါတယ္...စာသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေစတနာကို စာဖတ္သူတိုင္း ခံစားႏိုင္တာမို႔ မင္းဧရာရဲ႕ ကဗ်ာေတြထဲက ေစတနာေတြ ကဗ်ာ၀ိညာဥ္ေတြကို နားလည္ၾကတဲ့သူေတြခ်ည္းပါ...

ဆရာ ရွင္းျပျဖစ္တယ္ဆိုတာကလည္း ျမန္မာကဗ်ာဖြဲ႕ထံုးကို ဗဟုသုတအေနနဲ႔ သိေစခ်င္တ့ဲ ဆႏၵနဲ႔ပါ...ဒီပံုစံဖြဲ႔မွ ကဗ်ာမည္တယ္လို႔ ကန္႔သတ္ခ်င္တဲ့ သေဘာလည္း မဟုတ္ပါဘူးေလ...တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့လည္း ပံုသ႑ာန္နဲ႔ ဖြဲ႕စည္းပံုေနာက္ကိုလိုက္ရင္း အေၾကာင္းအရာပိုင္းမွာ အားနည္းသြားတတ္ေသးတာမို႔ ေဘာင္ႀကီးထဲမွာလည္း ထည့္မထားေစခ်င္ဘူး...

ေနာက္ကဗ်ာေတြ တင္ျဖစ္ရင္လည္း ႏိုင္သေလာက္ေတာ့ ရွင္းျပသြားပါဦးမယ္...မင္းဧရာက ျမန္မာရန႔ံကဗ်ာေတြကို ျမတ္ျမတ္ႏိုးႏိုး ရွိလြန္းတာမို႔ တစ္ခုခု ေမးခ်င္ျမန္းခ်င္ရင္လည္း ဆရာ့ေမးလ္ကို အက္ထားဖို႔ အႀကံေပးပါရေစ...ဆရာတတ္သေလာက္ ဖတ္ထားသေလာက္ေတာ့ အႀကံေပးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္...

ဆူးသစ္ said...

ရွားရွားပါးပါး ကိုဟန္ၾကည့္ဆီက ကဗ်ာဖတ္ရတယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ ေကာင္းပါတယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ထပ္ ႏြယ္ ေပါ့။ အဲဒီလိုေလးေတြ ေသေသခ်ာခ်ာရွင္းျပတာလည္း မသိတဲ့သူေတြ ေလ့လာလို႕ရတာေပါ့။ ဆက္လက္အားထုတ္ႏိုင္ပါေစဗ်ာ။ ကဗ်ာခ်စ္သူတစ္ဦးအေနနဲ႕ကေတာ့ ဘယ္ကဗ်ာဖတ္ရဖတ္ရ ၀င္စားမိတာပါပဲ။ ဆက္ေရးပါဗ်ာ။

ႀကဳိက္ရင္ေပါ့ေလ . . .